Rok szkolny 2023/24
Czerwiec
Podczas ostatnich zajęć z geografii w klasie VII, odbyła się lekcja: „Deszcz czy słońce?” z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
Klasa została podzielona na 3 grupy zadaniowe:
Grupa pierwsza zbudowała z zestawu LEGO® Education Spike Prime robota Synoptyka przy użyciu instrukcji zamieszczonej na stronie internetowej: https://education.lego.com/pl-pl/start/spike-prime/.
Druga grupa, używając języka kodowania opartego na Scratchu, stworzyła program, dzięki któremu Synoptyk przedstawił aktualny stan pogody dla Szklar oraz prognozę pogody na najbliższe 5 godzin. Rezultaty pracy zostały zapisane w tabeli i nagrane za pomocą aparatu Panasonic.
Trzecia grupa zaprogramowała Synoptyka w ten sposób, aby robot przedstawił aktualny stan pogody w wybranych przez uczniów zakątkach świata położonych w pięciu różnych strefach klimatycznych: Nuuk na Grenlandii, Manaus w Puszczy Amazońskiej, Saragossie w Hiszpanii, Rijadzie w Arabii Saudyjskiej oraz w Szklarach. Uczniowie wykorzystali do programowania różnorodne bloki, dzięki czemu Synoptyk udzielał informacji wieloma kanałami: ruchami rąk (zakładał lub zdejmował okulary, podnosił do góry lub opuszczał parasolkę), wysyłał sygnały świetlne z odpowiednimi piktogramami lub napisami oraz używał komunikatów głosowych. Uczniowie zapisywali na planszach przekazane przez Synoptyka informacje, a wyniki swojej pracy nagrali w formie mp4 oraz wykonali dokumentację fotograficzną .
Cały zespół klasowy pracował z ogromnym zaangażowaniem, aktywnie włączając się we wszystkie etapy lekcji. Każda grupa wykazała się doskonałą współpracą i organizacją. Uczniowie nabywali i doskonalili umiejętności z zakresu IT łącząc w idealny sposób naukę z dobrą zabawą.
Maj
Miesiąc maj rozpoczyna się obchodami ważnych świąt państwowych w naszym kraju: Święta Pracy, Święta Flagi i Święta Konstytucji 3 Maja. Z tej okazji uczniowie klasy IV przygotowali dla swoich kolegów i koleżanek ze szkoły uroczysty apel podczas, którego recytowali wiersze patriotyczne.
Swoje umiejętności recytatorskie mieli szansę utrwalić dzięki zakupionemu sprzętowi w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Do nagrania uczniowie wykorzystali:
- Mikrofon
- Aparat Panasonic
- Oświetlenie NEEVER
- Statyw z akcesoriami
Pozwoliły one zrealizować zainteresowania uczniów w tworzeniu i montażu nagrań dźwiękowych i filmów, natomiast aparat fotograficzny dał szansę, aby zarejestrować efekt końcowy.
Przyrządy z programu „Laboratoria Przyszłości” pozwoliły zrealizować zainteresowania uczniów w tworzeniu i montażu nagrań dźwiękowych i filmów.
To niezbędna pomoc w rozwoju kreatywności i umiejętności przydatnych w życiu codziennym.
Tworzeniu i montaż nagrania był szansą do integracji uczniów klasy 4 i okazją do świetnej zabawy.
Kwiecień
W ramach zajęć z wykorzystaniem sprzętów pozyskaych z projektu Laboratoria Przyszłości, uczniowie klasy 4 wykorzystali aparat fotograficzny. Uczyli się wykonywania zdjęć małym przedmiotom z róznej perspektywy. Zdjęcia miały na celu przedstawienie przyborów szkolnych w taki sposób by trudniej było je rozpoznać. Zdjęcia zostaną wykorzystane do stworzenia quizu w aplikacji Wordwall do nauki słówek angielskich z zakresu "School objects". Wykonanie tych zdjęć wcale nie okazało się takie łatwe.
School objects- mini video relacja
Marzec
W marcu uczniowie klasy V w ramach zajęć z wychowawcą podjęli działania z zestawem klocków LEGO® Education Spike Prime. Wszyscy aktywnie uczestniczyli, przygotowując odpowiednią instrukcję. Następnie każde dziecko miało możliwość dołożenia swojego klocka przy konstruowaniu robota. Korzystali z aplikacji odkrywając ich możliwości oraz rozwijali swoje umiejętności związane z programowaniem. Rozwijali zainteresowania techniczne, logiczne myślenie. Był to czas kreatywności, umiejętności pracy w grupie, wzajemnego wspierania i pomocy oraz wykazania się samodzielnością. Końcowym etapem działania było uruchomienie robota.
Styczeń
Uczniowie klasy IV, V i VI na wybranych lekcjach Techniki uczestniczyli w realizacji projektu # Laboratoria Przyszłości #. Uczniowie tych klas rozwijali także umiejętności konstruowania, budowania, programowania i robotyki wykorzystując zestaw LEGOeducation.
Grudzień
Klasa VI w ramach zajęć z wychowawcą skorzystała już kolejny raz z możliwości tworzenia i budowania z klocków lego. Zestawy LEGO Education SPIKE Prime oraz Essential, który znajduje się na wyposażeniu szkoły to wspaniałe narzędzie dla uczniów. Dzięki połączeniu kolorowych klocków LEGO, prostego w użyciu sprzętu i oprogramowania oraz intuicyjnego języka kodowania opartego na Scratchu, uczniowie chętnie angażują się w ciekawe zajęcia edukacyjne by zdobyć nowe umiejętności poprzez udział w kreatywnej zabawie. To idealny zestaw startowy do nauki robotyki, który daje nieograniczone możliwości kreatywnego projektowania. Wszyscy uczniowie pracowali
z wielkim zaangażowaniem tylko jak zawsze brakowało czasu na dokończenie zaplanowanego projektu.
Listopad
W listopadzie dużo zabawy i zadowolenia z powodzenia w zaprogramowaniu zbudowanych postaci przysporzyły uczniom zajęcia z LEGO® Education. Celem nauczania STEAM jest budowanie kompetencji przyszłości. Jest to połączenie wiedzy z różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Lekcje z wykorzystaniem klocków LEGO® Education wspierają uczniów w rozwoju kompetencji przyszłości, które będą poszukiwane przez pracodawców w ich dorosłym życiu. Dzięki temu przyszli absolwenci z łatwością odnajdą się na nowoczesnym rynku pracy. Zestaw umożliwił naukę przez zabawę i pomógł uczniom odkrywać świat poprzez praktyczne doświadczenia oraz udział w kreatywnych wyzwaniach. W efekcie uczniowie chętniej się angażują i zdobywają pewność siebie.
Pażdziernik
"Do hymnu !"
W październiku trwały nagrania Hymnu Szkoły z wykorzystaniem sprzętu do nagrywania i montażu dźwięku, obrazu. Uczniowie zaprogramowali również robota Dash, który akompaniował na dzwonkach, mieli okazję poznać proces prostego miksowania czyli łączenia w jeden strumień kilku sygnałów dźwiękowych.
Podczas zajęć wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”:
- roboty Dash, CUE
- akcesoria do robotów Dash w postaci dzwonków diatonicznych
- aparat fotograficzny
- mikrofon kierunkowy
- statyw