Rok szkolny 2023/24

 

Czerwiec

Podczas ostatnich zajęć  z geografii w klasie VII, odbyła się lekcja: „Deszcz czy słońce?” z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

Klasa została podzielona na 3 grupy zadaniowe:

Grupa pierwsza zbudowała z zestawu LEGO® Education Spike Prime robota Synoptyka przy użyciu instrukcji zamieszczonej na stronie internetowej: https://education.lego.com/pl-pl/start/spike-prime/.

Druga grupa, używając języka kodowania opartego na Scratchu,  stworzyła program, dzięki któremu Synoptyk przedstawił aktualny stan pogody dla Szklar oraz prognozę pogody na najbliższe 5 godzin. Rezultaty pracy zostały zapisane w tabeli i nagrane za pomocą aparatu Panasonic.

Trzecia grupa zaprogramowała Synoptyka w ten sposób, aby robot przedstawił aktualny stan pogody w wybranych przez uczniów zakątkach świata położonych w pięciu różnych strefach klimatycznych: Nuuk na Grenlandii, Manaus w Puszczy Amazońskiej, Saragossie w Hiszpanii, Rijadzie w Arabii Saudyjskiej oraz w Szklarach. Uczniowie wykorzystali do programowania różnorodne bloki, dzięki czemu Synoptyk udzielał informacji wieloma kanałami: ruchami rąk (zakładał lub zdejmował okulary, podnosił do góry lub opuszczał parasolkę), wysyłał sygnały świetlne z odpowiednimi piktogramami lub napisami oraz używał komunikatów głosowych. Uczniowie zapisywali  na planszach przekazane przez Synoptyka informacje, a wyniki swojej pracy nagrali w formie mp4 oraz wykonali dokumentację fotograficzną .

Cały zespół klasowy pracował z ogromnym zaangażowaniem, aktywnie włączając się we wszystkie etapy lekcji. Każda grupa wykazała się doskonałą współpracą i organizacją. Uczniowie nabywali i doskonalili umiejętności z zakresu IT łącząc w idealny sposób naukę z dobrą zabawą.

Maj

Miesiąc maj rozpoczyna się obchodami ważnych świąt państwowych w naszym kraju: Święta Pracy, Święta Flagi i Święta Konstytucji 3 Maja. Z tej okazji uczniowie klasy IV przygotowali dla swoich kolegów i koleżanek ze szkoły uroczysty apel podczas, którego recytowali wiersze patriotyczne.

Swoje umiejętności recytatorskie mieli szansę utrwalić dzięki zakupionemu sprzętowi w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Do nagrania uczniowie wykorzystali:

 

- Mikrofon

- Aparat Panasonic

- Oświetlenie NEEVER

- Statyw z akcesoriami

 

Pozwoliły one zrealizować zainteresowania uczniów w tworzeniu i montażu nagrań dźwiękowych i filmów, natomiast aparat fotograficzny dał szansę, aby zarejestrować efekt końcowy.

Przyrządy z programu „Laboratoria Przyszłości” pozwoliły zrealizować zainteresowania uczniów w tworzeniu i montażu nagrań dźwiękowych i filmów.

To niezbędna pomoc w rozwoju kreatywności i umiejętności przydatnych w życiu codziennym.

Tworzeniu i montaż nagrania był szansą do integracji uczniów klasy 4 i okazją do świetnej zabawy.

Recytacje uczniów klasy 4

Kwiecień

W ramach zajęć z wykorzystaniem sprzętów pozyskaych z projektu Laboratoria Przyszłości, uczniowie klasy 4 wykorzystali aparat fotograficzny. Uczyli się wykonywania zdjęć małym przedmiotom z róznej perspektywy. Zdjęcia miały na celu przedstawienie przyborów szkolnych w taki sposób by trudniej było je rozpoznać. Zdjęcia zostaną wykorzystane do stworzenia quizu w aplikacji Wordwall do nauki słówek angielskich z zakresu "School objects". Wykonanie tych zdjęć wcale nie okazało się takie łatwe.

School objects- mini video relacja

 

Marzec

W marcu uczniowie klasy V w ramach zajęć z wychowawcą podjęli działania z zestawem  klocków LEGO® Education Spike Prime. Wszyscy aktywnie uczestniczyli, przygotowując odpowiednią instrukcję. Następnie każde dziecko miało możliwość dołożenia swojego klocka przy konstruowaniu robota. Korzystali z aplikacji  odkrywając ich możliwości oraz rozwijali  swoje  umiejętności związane z programowaniem. Rozwijali zainteresowania techniczne,  logiczne myślenie. Był to czas kreatywności, umiejętności pracy w grupie, wzajemnego wspierania i pomocy oraz wykazania się samodzielnością. Końcowym etapem działania było uruchomienie robota.

Styczeń

Uczniowie klasy IV, V i VI na wybranych lekcjach Techniki uczestniczyli w realizacji projektu # Laboratoria Przyszłości #. Uczniowie tych klas rozwijali także umiejętności konstruowania, budowania, programowania i robotyki wykorzystując zestaw LEGOeducation.

Grudzień

Klasa VI w  ramach zajęć z wychowawcą skorzystała już kolejny raz z możliwości tworzenia i budowania z klocków lego. Zestawy LEGO Education SPIKE Prime oraz Essential, który znajduje się na wyposażeniu szkoły to wspaniałe narzędzie dla uczniów. Dzięki połączeniu kolorowych klocków LEGO, prostego w użyciu sprzętu i oprogramowania oraz intuicyjnego języka kodowania opartego na Scratchu, uczniowie chętnie angażują się w ciekawe zajęcia edukacyjne by zdobyć nowe umiejętności poprzez udział w kreatywnej zabawie. To idealny zestaw startowy do nauki robotyki, który daje nieograniczone możliwości kreatywnego projektowania. Wszyscy uczniowie pracowali
z wielkim zaangażowaniem tylko jak zawsze brakowało czasu na dokończenie zaplanowanego projektu.

Listopad

W listopadzie dużo zabawy i zadowolenia z powodzenia w zaprogramowaniu zbudowanych postaci przysporzyły uczniom zajęcia z LEGO® Education.  Celem nauczania STEAM jest budowanie kompetencji przyszłości. Jest to połączenie wiedzy z różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Lekcje z wykorzystaniem klocków LEGO® Education wspierają uczniów w rozwoju kompetencji przyszłości, które będą poszukiwane przez pracodawców w ich dorosłym życiu. Dzięki temu przyszli absolwenci z łatwością odnajdą się na nowoczesnym rynku pracy. Zestaw umożliwił naukę przez zabawę i pomógł uczniom odkrywać świat poprzez praktyczne doświadczenia oraz udział w kreatywnych wyzwaniach. W efekcie uczniowie chętniej się angażują i zdobywają pewność siebie.

Pażdziernik

"Do hymnu !"

W październiku trwały nagrania Hymnu Szkoły z wykorzystaniem sprzętu do nagrywania i montażu dźwięku, obrazu. Uczniowie zaprogramowali również robota Dash, który akompaniował na dzwonkach, mieli okazję poznać proces prostego miksowania czyli łączenia w jeden strumień kilku sygnałów dźwiękowych.

Podczas zajęć wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”:

- roboty Dash, CUE

- akcesoria do robotów Dash w postaci dzwonków diatonicznych 

- aparat fotograficzny

- mikrofon kierunkowy

- statyw

Wrzesień
W ramach programu Laboratoria Przyszłości 21 września 2023r. czwartoklasiści uzbrojeni w przyrządy i pomoce przyrodnika (lupy, lornetki i aparat fotograficzny), na dodatkowych zajęciach przyrodniczych wybrali się na zajęcia terenowe po najbliższej okolicy. W koronach drzew, krzewach i na niebie za pomocą lornetki dzieci podpatrywały ptaki. Lupa pozwoliła  im dostrzec elementy budowy roślin, owadów i pajęczaków. Natomiast aparat fotograficzny pozwolił zarejestrować poznane wcześniej elementy przyrody ożywionej i nieożywionej.
Uczniowie z radością obcowali z przyrodą, a przy tym świetnie się bawili.

 

GALERIE

ZAŁĄCZNIKI